توريد الشفايف وتفتيح لون الشفاه طبيعا بالوصفات الطبيعية  و الخلطات 
الشفايف تعتبرمن اهم اساسيات جمال المراة ولكن هناك بعض المشكلات التى قد تعانى منها المراة والتى تورقها ومنها اسمرار او سواد الشفايف وهنالك اسباب لحدوث ذلك حيثان الشفاه الغامقة غالبا ما تكون نتيجة عوامل كثيرة من أهمها الجفاف وتشقق الشفاه مما يؤدى إلى جعل الشفاه غامقة، إليك هذه النصائح لعلاج اسوداد الشفاه ، وجعلها جزء من عاداتك اليومية، وستلاحظين الفرق بنفسك فى لون وجمال شفايفك

خلطات تفتيح الشفايف بالبيت
اقوى خلطة لتفتيح الشفاه
لعلاج هو وضع خليط مكون من سائل الجلسرين وعصير الليمون .. أو زيت اللوز مع عصير الليمون على الشفتين كل ليلة والاستمرار على ذلك حتى يتغير لون الشفاه إلى اللون الفاتح أو الوردي
نصائح لتفتيح لون الشفايف بسرعة
• استخدمي مرطب الشفاه كل ليلة قبل النوم.
• اختاري مرطب الشفاه ذو معامل الحماية من الشمس 15 أو أكثر في النهار.
• احرصي على وضع المرطب على شفتيك قبل النوم.
• تناول 8 أكواب من الماء بشكل يومي حتى لا تتعرض الشفاه للجفاف.
• التزمي بنظام غذائي متوازن؛ لأن الأكل غير الصحي يمكن أن يكون سبب في اسمرار الشفاه.
• تجنبي استخدام أحمر الشفاه بصورة مستمرة؛ لأن معظمها يحتوي على الرصاص ومواد أخرى تتسبب في اسمرار الشفاه.
• توقفي عن استخدام أحمر الشفاه، إذا لاحظتي أنه يسبب تغيير اللون الطبيعي لشفتيك.
• أكثري من تناول الفاكهة وحاولي أن تجنبي الكافيين والتدخين. 
 # لقراءة المزيد من الموضوعات الجديدة #

خل التفاح للبشرة خلطة خل التفاح لعلاج حب الشباب




تفتيح الاماكن الداكنة بالجسم فى المنزل اقوى خلطات لازالة البقع البنية من الجسم



- علاجات طبيعية للحبوب على طريقة نجمات هوليود




لأى سؤال او معلومة عايزين تعرفوها  بخصوص الموضوع اتركوا سؤالكم فى تعليق واحنا هيسعدنا الاجابة عليكم بأقصى سرعة موقع عالم ستات وبنات

9 تعليقات

  1. اجمل تحية لحضرتك بجد انا اليوم اللى مش بدخل فية موقع حضرتك بحس انى فى حاجة ناقصانى

    كمان عندى سؤال معلش اسئلتى كترت اوى
    انا عندى مشكلة انا بعشق الشاى الاسود اووى هل دة يسبب اسمرار فى الشفاة وهل الشاى يزود الانيميا لانى عندى انيميا خفيفة وهل الشاى سبب فى تساقط الشعر وشكرا جزيلا

    ردحذف
  2. شكرا ليكى يا جميل على كلامك الجميل وللاسف فعلا الشاى بيسبب سمار واسوداد الشفايف وهو بيسبب الانيميا فى حالة تركك لباكيت او فتلة الشاى بالكوب مدة تزييد على 2 دقيقة وبالنسبة لتساقط الشعر فله علاقة بالانيميا وليس له علاقة بشرب الشاى

    ردحذف
  3. شكرا لك انا عندي الاسمرار على جوانب الفم تنفع لي الخلطه ولا لا
    وسؤال ثاني لوسمحتي زيت لوز مر وا حلو

    ردحذف
  4. انا مدمنة شاي بلبن ولو بطلته هتخن جدا هل حقيقي فعلا ان الشاي سبب اسمرار شفايفي وكمان الاماكن الغامقه اللي عندي مع اني بيضاء انا عيزه ارجوكي اي دليل علمي مثبت

    ردحذف
  5. اجمل تحيه ليكى يا روح قلبى بجد شكرا على المعلومات المهمة دى بس انا خطوبتى بعد اسبوع وعاوزة اقضى بسرعة على اسمرار حول الرقبة وحول الفم وفى الكوع لو سمحتى حتعبك معايا

    ردحذف
  6. حبيبتى ادخلي على الرابط التالى هتلاقي طريقة عمل خلطة لتبييض و لتفتيح السواد حول الفم
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_9948.html

    ردحذف
  7. حبيبتى الشاى السادة بدون اللبن بيسبب الاسمرار نظرا لما يحتويه من مواد ملونة للشفايف والاسنان ايضا يعنى عادى اشربى الشاي ابو لبن ما تقلقيش

    ردحذف
  8. حبيبتى شكرا على ذوقك والف مبروك ادخلى يا جميل على الرابط التالى هتلاقى طريقة تفتيح السواد حول الفم
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/01/blog-post_3486.html

    اما بالنسبة لخطلة لتبيض الكوع فادخلى على الرابط التالى هتلاقى طرق طبيعية لتفتيح سواد الاكواع
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/09/blog-post_9.html

    اما لتفتيح الوجة والرقبة فهتلاقى وصفات فى الرابط التالى
    http://setatwebanat.blogspot.com/2013/09/blog-post_9.html

    ردحذف
  9. انا اعاني بسواد حول الفم واسمرار الشفاه هل زيت الزيتون والسكر يزيلان الاسمرار

    ردحذف

إرسال تعليق

أحدث أقدم